You Are Here: Home - Dunia , Fenomena Alam , Ganjil - Sydney Bertukar Warna Planet Marikh


Pada September 2009, penduduk Sydney dan beberapa bahagian New South Wales telah dikejutkan pada waktu pagi dengan persekitaran seperti berada di planet Marikh, dengan jarak penglihatan terhad dan langit berwarna oren. Tidak kurang juga penduduk yang turut mengatakan Sydney umpama seperti dalam adegan "Armageddon".




Saya bangun pagi ini seperti berada di planet lain. Sekurang-kurangnya apa yang saya fikir untuk beberapa ketika sekejap kerana saya merenung di luar tingkap bilik tidur saya diluar nampak merah, langit berjerebu "Marikh".




Seluruh kawasan besar telah diselubungi debu dimana negara mengalami angin yang teruk dan suhu panas tidak mengikut musim. Lapangan terbang Sydney pagi ini mencatatkan angin kencang yang tebal dengan debu pada kelajuan sehingga 80km / j.

Keadaan cuaca yang jarang berlaku seperti ini telah memaksa penghidap asma dan orang yang menderita penyakit pernafasan lain berada di dalam bangunan. Perkhidmatan Ambulans Wilayah Persekutuan NSW mengeluarkan amaran kepada orang yang menderita asma atau penyakit pernafasan yang lain untuk tinggal di dalam rumah sebaik mungkin dan sentiasa membawa semua ubat di tangan.

Seorang jurucakap Jabatan Meteorologi Australia, Jane Golding berkata debu telah tersebar di banyak negeri, termasuk Sydney. "Ianya agak meluas," katanya kepada ABC Radio. Jabatan Perkhidmatan Bomba sibuk sepanjang pagi disebabkan sistem penggera kebakaran telah diaktifkan di sekitar bandar.


Salah seorang penduduk Sydney berkata dalam laman sosial Twitter: "penggera kebakaran di apartmen tidak berhenti... Argh! saya tidur juga.. Langit merah menakutkan saya.. Kembali ke katil....."



lagi gambar sekitar ribut debu



2 ulasan

  1. afqh says:

    memang macam warna planet Marikh

  2. very nice..i like this picture on your article.
    thanks

Catat Ulasan