You Are Here: Home - Ganjil , Sains dan Teknologi - Ganjil! Gigi Manusia Dari Gigi Tikus


Jurutera Biologi Jepun telah berjaya dalam membolehkan pertumbuhan gigi daripada sel-sel yang diimplan ke dalam buah pinggang tikus bagi mencipta organ-organ gantian. 



Pasukan penyelidikan, termasuk saintis dari Tokyo Perubatan dan Pergigian University dan Tohoku University, membangunkan "benih" dengan menggabungkan sel-sel khas yang diperlukan untuk membentuk gigi. Penyelidikan mereka telah menunjukkan sel bertindak balas antara satu sama lain dan mula berkembang ke dalam tisu untuk membuat gigi sebenar.

 
pertumbuhan gigi dari sel-sel yang berjaya diimplan ke tikus

Para penyelidik membalut "benih" dalam sekeping plastik kecil dan diimplan ke dalam buah pinggang tikus, di mana ia berkembang untuk membentuk gigi. Kajian telah menunjukkan bahawa apabila gigi dengan ketara membesar, ia dipindahkan ke gusi tikus lain, bagi memastikan ia sesuai dengan persekitaran dalam mulut dan bersambung ke saraf dan saluran darah seolah-olah ia adalah gigi yang sebenar, katanya. 


Tikus akan merasa sakit dan stimulasi kerana fungsi penjanaan semula gigi seperti gigi yang sebenar, kata penyelidik. Para penyelidik berharap ini adalah satu langkah untuk membantu perkembangan organ-organ manusia baru yang berkembang daripada sel pesakit sendiri.



0 ulasan

Catat Ulasan