You Are Here: Home - Ganjil , Manusia - Ganjil! Pertandingan Memakai Lebah


CHINA, para menonton memerhatikan penjaga lebah Wang Dalin semasa pertandingan 'bee-bearders' (memakai lebah) pada 16 Julai, 2011 di Shaoyang, Provinsi Hunan China. Wang Dalin memenangi pertandingan menewaskan rakannya yang juga penjaga lebah Lu Kongjiang selepas menarik 26.86kg lebah ke atas tubuhnya dan hanya dilindungi oleh sepasang seluar pendek dan cermin mata renang. 
(Gambar oleh ChinaFotoPress / Getty Images) 17/07/2011





Wang Dalin, 42, menyertai pertandingan 'bee-bearders' bersama-sama dengan rakannya peminat yang juga lebah Lu Kongjiang dalam cabaran itu, yang berlangsung di wilayah Bandar Shaoyang.

 








Kedua-dua Wang dan Lu, 20 - berpakaian sepasang seluar pendek dan perlindungan muka termasuk cermin mata dan palam hidung sambil berdiri di atas satu set jangkamasa selama sejam ketika menggunakan lebah ratu untuk menarik kawanan serangga kepada badan-badan mereka.

 




Dan selepas 60 minit Wang telah diisytiharkan sebagai pemenang, setelah berjaya menarik sejumlah 26.86kg lebah berbanding dengan Lu, yang hanya mampu hanya di bawah 23kg.

 





Meskipun usaha yang mereka lakukan ini, namun masih lagi tidak berjaya memecahkan rekod dunia lebah paling banyak, 'dipakai' di satu-satu masa. Penghormatan yang dimiliki oleh pelatih haiwan Amerika, Mark Biancaniello, yang berjaya menarik sejumlah 39.5kg lebah pada badannya pada tahun 1998. 

 

'Bee-bearders' telah dicipta di Rusia pada tahun 1830 dan pada asalnya terhad untuk menarik lebah pada muka seseorang, menggunakan ratu lebah di dalam sangkar yang ditempatkan secara strategik. Walau bagaimanapun lebih baru-baru ini, amalan ini telah diperluaskan kepada yang meliputi seluruh tubuh dengan lebah, kerana ia menyediakan lebih banyak ruang untuk jumlah serangga yang lebih besar untuk hinggap.

Lain-lain yang terkenal mengenai 'bee-bearders' termasuk pasangan Cina Wenhua Li dan Yan Hongxia, kedua-duanya telah dikerumuni lebah semasa majlis perkahwinan mereka pada tahun 2009.
 












Tags: Ganjil , Manusia

0 ulasan

Catat Ulasan