You Are Here: Home - Dunia , Semasa , Video - Video Insiden Paling Kontroversi Budak 2 Tahun Digilis Van


Cerita baru-baru ini adalah salah satu daripada cerita yang amat menyedihkan dan amat menyayat hati sesiapa yang melihatnya dan begitu juga bagi saya.

Yue Yuem, seorang budak perempuan berusia dua tahun yang tidak berdosa, hanya berjalan di sebuah lorong dan dengan tiba-tiba dia telah dilanggar oleh sebuah van pada 13 Oktober 2011 di Huangqi, China. Pemandu van itu tidak mahu keluar untuk menyelamatkan budak itu sebelum dia bergerak semula dan memandu keluar untuk melarikan diri dari tempat kejadian.

Dalam tempoh tujuh minit yang mencemaskan itu, sejumlah 18 orang hanya berjalan lalu melintasi tubuh yang berusia dua tahun itu dan tiada seorang pun berhenti untuk melihat jika dia selamat atau memerlukan bantuan. Selain itu, pemandu lain juga menggilis ke atas tubuhnya tanpa henti terus menerus yang juga turut beredar dari situ.

Ianya berakhir apabila seorang perempuan tua yang tidak mempunyai tempat tinggal yang dinamakan Ayi datang bersama-sama anak muda Yue Yuem memeriksa mangsa dan mendapati budak itu cedera parah dan tempang. Ayi menjerit untuk meminta bantuan, dan akhirnya, ibu mangsa datang dan bergegas membawa anaknya itu ke hospital.



Tekini: Yue Yue di sahkan telah meninggal dunia.

Video berikut adalah sangat tragis dan tidak sesuai ditonton bagi kebanyakan orang, tetapi disebabkan ia dirasakan penting untuk menjadi pengajaran dan kesedaran kepada orang ramai.


Chen Xianmei adalah wanita berusia 57 tahun yang mengalihkan anak perempuan Qu, Yue Yue  ke tepi jalan dan memanggil untuk meminta membantuan di Foshan, sebuah wilayah Guangdong, pada Khamis lalu selepas lapan belas pejalan kaki dan penunggang basikal hanya berlalu melintasi budak kecil.

"Saya mengambil sampah dalam pasar perkakasan semasa saya melihat kanak-kanak itu terletak di tengah jalan. Saya menuju dengan tergesa-gesa menghampiri budak itu selepas mendengar rintihannya. Saya mengangkat dan melihat bahawa salah satu matanya tertutup dan sebelah lagi mempunyai air mata di matanya, dan terdapat pendarahan dari mulut, hidung dan belakang kepalanya, "Chen memberitahu China Daily.

"Saya cuba membawa dia tetapi tubuhnya lembut dan terkulai dengan serta-merta. Saya menjadi terlalu takut untuk mencuba semula dan kemudian saya mengheret ke tepi jalan dan menjerit meminta bantuan. Tetapi tiada siapa yang muncul, "dipetik dalam Yangcheng Evening News sebagaimana Chen berkata.

Yue Yue masih dalam keadaan kritikal di hospital, tetapi telah diisytiharkan benar-benar mati otak.

Polis masih belum menemui pemandu van yang mula-mula melanggar budak itu, tetapi telah menangkap orang kedua yang menggilis budak itu kali kedua.


Tags: Dunia , Semasa , Video

1 ulasan

  1. ROJAK says:

    rasa kesian sangat tengok budak tu..

Catat Ulasan