You Are Here: Home - Haiwan , Pelik , Video - Pelik! Ikan Barreleye Kepala Lutsinar


Ianya sangat pelik apabila melihat ikan laut dalam dipanggil Barreleye yang mempunyai kepala lutsinar dan mata yang berbentuk tiub. Walaupun terdapat dua bonjolan di atas mulut ikan itu kelihatan seperti mata sebenarnya tidak.

Barreleye Itu (Macropinna microstoma) sangat peka kepada cahaya dengan matanya yang boleh berputar dalam perisai lutsinar yang berisi cecair di kepala. Mata tiub ikan adalah dihadkan oleh kanta hijau cerah. Mata akan berkeliaran apabila ikan sedang mencari makanan . Mereka bergerak ke hadapan apabila ikan itu makan. Kedua-dua tempat di atas mulut ikan adalah organ penghidu dipanggil nares, yang mirip dengan hidung manusia. Walaupun barreleye menghala ke bawah, tetapi matanya masih melihat lurus ke atas.

  
Semua spesies di dalam keluarga Opisthoproctidae ini dikenali kerana mempunyai ultra-sensitif mata berbentuk tiub yang menghadap ke atas, juga disesuaikan untuk mengumpul cahaya.

Menggunakan kenderaan beroperasi jauh saintis telah dapat melihat barreleyes dalam lautan di antara 600 dan 800m. Mendapati bahawa mata Macropinna boleh berputar dalam perisai lutsinar yang meliputi kepala ikan, membenarkan ia untuk melihat apa sahaja yang ia mahu.

Selain "topi" mereka yang mengagumkan, barreleyes mempunyai pelbagai penyesuaian lain yang menarik untuk kehidupan laut dalam. Sirip rata mereka yang besar, membolehkan mereka terus bergerak hampir di dalam air, dan membolehkan bergerak dengan tepat. Mulut kecil mereka menunjukkan bahawa mereka boleh menjadi sangat sesuai dan sedia dalam menangkap mangsanya kecil. Di sisi lain, sistem penghadaman mereka yang sangat besar, yang mana menunjukkan bahawa mereka boleh makan pelbagai jenis haiwan kecil hanyut dan juga jeli.


Saksikan video rakamannya



Tags: Haiwan , Pelik , Video

7 ulasan

  1. Tanpa Nama says:

    wah...ciptaan Allah......

  2. Tanpa Nama says:

    subhanAllah.. unik sungguh ciptaan Allah ni..

    -----------------------
    nak ajak join ohbelog.com, komuniti blogger terbaru Malaysia..
    daftar dan dapatkan traffik free..
    http://ohbelog.com/

  3. Tanpa Nama says:

    Menarik...

  4. amgreatz says:

    @matkepoh007,thanks..komuniti blogger yg lain apesal.com, gengcyber.com, blogobo.com..free traffic

  5. Tanpa Nama says:

    sgt x3 menarik!
    Recently: Sharing Your Interest

Catat Ulasan