You Are Here: Home - Fenomena Alam , Misteri - Misteri! Bahagian 1: Sinkhole Terkenal Di Dunia

Karst adalah istilah geologi untuk landskap yang terbentuk terutamanya oleh pelarutan batu kapur atau batu hampar dolomit. Di Amerika Syarikat, kars mendasari bahagian Missouri, Arkansas, Kentucky, Tennessee, utara Alabama, Texas, dan sebahagian besar Florida (lihat peta USGS kars). Kawasan-kawasan seperti ini mengalami aliran tenggelam, saliran bawah tanah, mata air yang besar, gua dan, kursus, sinkholes.




Neversink Pit, sinkhole batu kapur basah di Alabama yang dilihat di atas pada tahun 1998, adalah sedalam kira-kira 50 kaki (15 meter) dan rumah-rumah spesies yang jarang ditemui-pakis. Sinkhole dibeli pada tahun 1990-an oleh sekumpulan ahli gua untuk mengekalkan ia untuk generasi akan datang.




Sebuah bas yang di diparkir kurang bernasib baik apabila "dimakan" sinkhole yang membukakan jalan di Lisbon, Portugal, pada tahun 2003. Apa-apa sahaja yang meningkatkan aliran air ke dalam tanah bawah permukaan boleh mempercepatkan pembentukan sinkholes Missouri, kata Gouzie.




Perenang terapung di perairan saphirre Ik-Kil Cenote, berhampiran kawasan Maya di Chichen Itza di Semenanjung Yucatan Mexico. Cenote bermaksud "telaga semula jadi" dalam bahasa Sepanyol. Sinkhole yang berlaku di paras laut akan mengisi seperti tinggi sebagaimana aras air, mewujudkan kolam biru jernih yang terkenal digunakan oleh raja-raja Maya untuk bersantai dan upacara pengorbanan.


Adventure kayaker Mick Coyne merendahkan dirinya menuruni dinding sinkhole ke arah hulu Jokulsa, sungai terpanjang kedua Iceland. Walaupun sungai dipenuhi cairan dari glasier 150 kaki (45 meter) ini, lubang berbentuk corong terbalik diletupkan oleh stim yang semakin meningkat dari ruang udara geotermal di bahagian bawah.




Tahun melombong zink dan plumbum telah meninggalkan Picher, Oklahoma berhampiran sempadan dengan Kansas penuh dengan lubang secara literal-termasuk sinkhole ini dilihat pada tahun 2008. Beberapa lombong digali terlalu hampir ke permukaan dan bumbungnya tidak dapat menyokong berat bumi di atas yang membawa kepada keruntuhan.

Bersambung... Misteri! Bahagian 2: Sinkhole Terkenal Di Dunia


4 ulasan

  1. ooo betul2 aneh la.ade 1 filem ni tp xigt plak tajuk.lbh kurang mcm ni jgak.smbung dgn gua bwh tnah lg tu.mm lubang ni ade kaitan tak dgn yakjuk makjut?

  2. ZURAINI says:

    sinkhole yg kat mexico tu cantek! n x scary. hee..

  3. amgreatz says:

    bro harith, filem sanctum kot..

    sanctum movie trailer>

  4. Tanpa Nama says:

    betul2,,,filem sanctum,,, i pun tgk gak citer dia,,,sama lah,,,dorang wat kat sini lah kot ehh,,,

Catat Ulasan