You Are Here: Home - Fenomena Alam , Misteri - Misteri! Kilat Abadi Di Venezuela


Misteri "Relámpago del Catatumbo" (kilat Catatumbo) adalah satu fenomena yang unik semula jadi di dunia. Terletak di muara sungai Catatumbo di Lake Maracaibo (Venezuela) fenomena kilat awan ke awan yang membentuk voltan elektrik melebihi 5 kilometer tinggi pada 140 hingga 160 malam setahun, 10 jam semalam, dan sebanyak 280 kali sejam.  



Ribut ini berlaku hampir kekal di sepanjang paya di mana Sungai Catatumbo masuk ke Lake Maracaibo dan ia dianggap penjana terbesar ozon tunggal di planet ini, berdasarkan keamatan aruhan elektrik awan ke awan dan kekerapan yang sangat besar.



Kawasan itu dilihat kira-kira 1,176,000 nyahcas elektrik setahun, dengan keamatan sehingga 400,000 ampere, dan boleh dilihat sehingga 400 km jauhnya. Ini adalah sebab mengapa ribut juga dikenali sebagai Beacon Maracaibo dimana cahayanya telah digunakan untuk pelayaran oleh kapal-kapal di masa dahulu.

 

Perlanggaran dengan angin yang datang dari Pergunungan Andes menyebabkan ribut dan kilat , disebabkan oleh nyahcas elektrik melalui gas terion, khususnya metana yang dicipta oleh penguraian bahan organik dalam paya. Menjadi lebih ringan daripada udara, gas naik ke awan, memberi tindak balas ribut. 




Beberapa pencinta alam sekitar tempatan berharap untuk menjadikan kawasan itu di bawah perlindungan UNESCO, kerana ia adalah suatu fenomena yang luar biasa, sumber terbesar dari jenisnya untuk regenerasi lapisan ozon planet.
 




1 ulasan

  1. Tanpa Nama says:

    subhan'Allah :)

Catat Ulasan