You Are Here: Home - Misteri , Mitos - Atlantis Bhg 1: Teori Atlantis



Atlantis (dalam bahasa Yunani, Ἀτλαντὶς νῆσος, "pulau Atlas") adalah sebuah pulau legenda yang pertama kali disebut dalam Timaeus dialog dan Critias Plato, yang ditulis kira-kira 360 SM.

Teori Mengenai Atlantis

 Plato adalah ahli falsafah Yunani yang membawa kepada dunia cerita mengenai benua yang hilang - Atlantis. Kisahnya mula terungkap baginya sekitar 355 B.C. Beliau menulis tentang tanah ini yang dipanggil Atlantis dalam dua dialog, Timaeus dan Critias, sekitar tahun 370 SM. Plato berkata bahawa benua tersebut terletak di Lautan Atlantik dekat dengan Selat Gibraltar sehingga kemusnahannya 10,000 tahun sebelumnya.

Plato menyifatkan Atlantis sebagai berselang seli gelang lautan dengan darat, dengan istana dalam 'sasaran' pusat. Plato menggunakan siri dialog untuk menyatakan idea-ideanya. Dalam jenis ini penulisan, pemikiran pengarang diterokai dalam satu siri hujah-hujah dan perbahasan antara watak-watak dalam cerita.

Watak yang dinamakan Kritias memberitahu cerita Atlantis itu telah diceritakan di dalam keluarganya selama beberapa generasi. Menurut watak cerita asalnya yang memberitahu Solon, iaitu moyang beliau, oleh pendeta semasa lawatan Solon ke Mesir. Menurut kepada dialog, Ia merupakan sebuah empayar yang kuat yang terletak di barat "Pillars Hercules" (apa yang kita sekarang memanggil Selat Gibraltar) di sebuah pulau di Lautan Atlantik.

Ibu kota Atlantis yang menakjubkan seni bina dan kejuruteraan. Bandar itu adalah terdiri daripada satu siri sepusat dinding dan terusan. Di tengah-tengah bukit, dan di atas bukit sebuah kuil.

Di banyak sudut dalam dialog watak-watak Plato merujuk kepada kisah Atlantis sebagai "sejarah tulen" dan ia berada dalam "alam fakta." Plato juga seolah-olah memasukkan banyak cerita terperinci mengenai Atlantis yang tidak perlu sekiranya jika dia hanya bermaksud untuk digunakan sebagai alat sastera.

Dalam "Timaeus," Plato menyifatkan Atlantis sebagai sebuah negara yang makmur untuk mengembangkan domainnya: "Kini di pulau Atlantis ini terdapat sebuah empayar yang hebat dan menarik yang telah memerintah ke atas seluruh pulau dan beberapa orang lain, dan melepasi bahagian benua", dia menulis lagi, " dan, selain dari itu orang-orang Atlantis telah menakluk bahagian Libya dalam tiang Heracles sejauh seperti Mesir, dan di Eropah sejauh seperti Tyrrhenia.

Plato seterusnya memberitahu bagaimana Atlanteans membuat kesilapan terkubur dengan mencari jalan untuk menakluk Greece. Mereka tidak dapat menahan kekuatan ketenteraan orang Yunani, dan berikutan kekalahan mereka, bencana alam memeterai nasib mereka. "Timaeus" meneruskan: "Tetapi selepas itu berlaku gempa bumi dan banjir yang ganas, dan dalam satu hari dan malam yang malang kesemua manusia yang berperang tenggelam ke dalam bumi, dan pulau Atlantis dengan cara yang serupa hilang di tengah-tengah laut. "Menariknya, Plato menceritakan versi yang lebih metafizikal cerita Atlantis dalam" Critias".

Bersambung...Atlantis Bahagian 2: Atlantis Berada Di Benua Melayu


Dari Timaeus

1. Yang berpangkalan di Lautan Atlantik - Di seberang Pillars of Heracles (Selat Gibraltar)
2. Atlantic telah dilayari
3. Lebih besar daripada gabungan Libya dan Asia
4. Dari Atlantis anda boleh mencapai pulau-pulau lain dan kemudian benua sebenar

Dari Critias

1 Stade = 607 kaki atau 185 meter (batu = 5280 kaki jadi 1 Stade = 0,11 batu)

1. Terusan Dari Laut

Terusan 300' lebar , 100' dalam
50 stades dari laut adalah bukit di mana gelang Laut dan Darat telah dibina (5.5 batu)

2. Lingkaran Dalam

Seterusnya gelang air 1 Stade - 600 '
Tanah Pusat adalah 5 stades diameter - 3000 '(0.5 batu)
Dikelilingi di kedua-dua belah oleh dinding yang dilindungi dengan orichalcum

3. Lingkaran Tengah

seterusnya gelang air /darat 2 stades lebar - 1200'
Dikelilingi di kedua-dua belah oleh dinding yang dilindungi dengan bijih timah

4. Lingkaran Luar

gelang paling dekat ke laut dan darat dalaman yang kedua-dua 3 stades lebar - 1800'
Dikelilingi di kedua-dua belah oleh dinding yang dilindungi dengan tembaga
Mengandungi trek lumba kuda

5. Tembok luar

Tembok yang mengelilingi gelang luar pada jarak 50 stades (11 batu diameter)

6. Jambatan

Jambatan lebar 100 kaki (1 / 6 satu stadia) dan bertembok
Menara dan pintu ke atas jambatan
Dijaga pada bahagian hujung




Tags: Misteri , Mitos

0 ulasan

Catat Ulasan