You Are Here: Home - Agama , Informasi - Menyingkap Misteri Marah


Suatu hari seorang laki-laki datang kepada Nabi Muhammad saw. lalu meminta nasihat dan Nabi berpaling kepadanya, lalu baginda bersabda dengan berulang-ulang: "Jangan pernah marah!" (HR Bukhari)

Hal ini kemudian diperjelas oleh kajian saintifik yang menekankan bahawa kemarahan, secara psikologi dan rangsangan neorotik, tidak mempunyai pengaruh yang lebih besar daripada berlari dalam hal meningkatkan denyut jantung dan memompa lebih banyak darah dan lebih cepat. Namun, marah tidak seperti berlari, pelari boleh berhenti jika dia mahu, sedangkan marah tidak dapat dikuasai dengan mudah, terutama jika orang tersebut tidak biasa. Kemudian apa yang boleh terjadi?

Secara klinikal terbukti bahawa orang-orang yang melampiaskan kemarahan akan mudah menderita hipertensi dan arteriosclerosis kerana tekanan darah menjadi terlalu tinggi, sedangkan pembuluh darah kehilangan kemampuan untuk memperluaskan diri untuk menampung tambahan darah yang terpompa. Selain itu ada juga kesan psikologi dan sosial yang boleh merosakkan hubungan manusia.

Namun, layak diperhatikan bahawa yang menjadi pemikiran utama sejak lama adalah bahawa menahan marah juga menjadi pencetus banyak penyakit. Sebuah kajian di Amerika menjelaskan bahawa marah dan menahwan marah mempunyai bahaya kesihatan yang sama, walaupun berbeza peringkat keparahannya.

Jika kita menahan amarah, tidak akan ragu untuk menderita hipertensi dan kadang-kadang kanser. Dan dalam kes yang lain, ini boleh menyebabkan serangan jantung mematikan, kerana letupan kemarahan akan terjadi, dan itu lebih sukar untuk dikawal. Dan kerana keadaan fizikal begitu banyak berkaitan dengan psikologi, ini boleh menyebabkan organ-organ vital lain dan kelenjar untuk mengeluarkan hormon sampai-sampai mengganggu, dan akibatnya melemahkan sistem kekebalan, atau menghilangkannya sama sekali setelah berlaku keadaan kritikal pada tubuh.

Jadi, ini menjelaskan mengapa sel-sel tubuh yang sihat boleh berubah menjadi kanser kerana tidak adanya sistem kekebalan yang normal. Hal ini menunjukkan aspek ilmiah dan falsafah praktikal di belakang pengulangan nasihat Nabi saw. untuk menjaga ketenangan.

Di sisi lain, Dr.Ahmed Shawki Ibrahim, ahli Royal Society of Medicine di London dan perunding kardiologi internal medicine, mengatakan bahawa kudrat manusia ditandai oleh kecenderungan dan kelakuan yang berbeza. Sebagai contoh, keinginan jasmani mengarah kepada kemarahan, sifat dominan dilambangkan oleh kecenderungan terhadap kesombongan dan keangkuhan sementara menurut hawa nafsu seseorang menghasilkan kebencian dan keengganan untuk orang lain.

Secara umum, di samping penyakit-penyakit psikologi dan fizikal lain seperti diabetes dan angina, menurut penelitian ilmiah dan menurut Dr Shawki, mengesahkan bahawa kenyataan bahawa kemarahan yang terus-menerus boleh mempercepatkan kematian manusia.


Nabi Muhammad saw. memerintahkan kita untuk menahan diri jika marah kerana setiap tindakan di waktu marah itu dapat membawa penyesalan ketika tenang.

Al-Quran menggambarkan amarah sebagai kuasa jahat yang memaksa orang untuk melakukan hal-hal yang tidak masuk akal. Ketika Nabi Musa saw. kepada kaumnya, maka ia marah, lalu dilemparnya lembaran-lembaran kitab suci, lalu ia menarik kepala saudaranya. Kemudian ketika kemarahan Nabi Musa reda, maka beliau mengambil lembaran-lembaran kitab suci tersebut. Tampak jelas perbandingan antara kedua-dua keadaan tersebut.

Jadi, apa yang kita perlukan adalah kawalan diri setelah iman yang kuat dan kepercayaan kepada Allah, Pencipta kita. Petunjuk Nabi saw. mengajarkan kepada kita bahawa kekuatan itu identik dengan ketenangan, bukan kemarahan yang tak terkawal.
Ubat penenang juga tidak boleh menjadi penyelesaian, kerana kesannya justeru negatif.

Penggunaan ubat penenang sering mereka dapat menjadikan kecanduan sehingga tidak dapat dihentikan. Cara mengatasinya adalah dengan mengubah perilaku manusia itu sendiri dalam menghadapi masalah sehari-hari, iaitu dengan ketenangan dan kehalusan, bukan dengan marah. Dr. Shawki menambah bahawa ada dua terapi psikologi untuk meredakan kemarahan:

Pertama: mengurangkan kepekaan emosional dengan melatih pesakit, di bawah pengawasan perubatan, untuk berehat jika bertemu dengan situasi sukar sedangkan ia tidak merasakan kegembiraan.

Kedua: melalui relaksasi psikologi dan fizikal, sambil mengingat pengalaman yang paling sukar dan menukar kedudukan fizikal, iaitu berdiri, duduk atau berbaring.

Walaupun ini adalah yang disyorkan oleh ubat ini sangat beberapa tahun terakhir, Nabi-saw-mengajarkannya kepada para sahabatnya dalam hadis yang mengatakan bahawa bila seseorang merasa marah sambil berdiri (misalnya) mereka dapat duduk atau berbaring untuk mengusir kemarahan pergi.

Oleh Dr. Mohamad Daudah


Tags: Agama , Informasi

1 ulasan

  1. Tanpa Nama says:

    mengambil wuduk pun boleh membantu menenangkan hati yg dikuasai amarah..

Catat Ulasan