You Are Here: Home - Informasi , Sains dan Teknologi , Semasa - Carrier IQ - Aplikasi Pengintip Di Telefon Bimbit Anda


Pastinya anda tertanya-tanya sejauh manakah aplikasi ini mengintip dan memanipulasi telefon bimbit anda dan apakah model telefon yang diletakkan aplikasi ini?

Pada 12 November 2011 penyelidik yang bernama Trevor Eckhart telah menghantar bukti bahawa satu program yang dikenali sebagai Carrier IQ boleh menjejaki ketukan kekunci dan aktiviti pengguna telefon mudah alih. Laman web menjadi sibuk kebelakangan ini kerana untuk mengetahui berapa banyak program itu sebenarnya mengumpul data dan bagaimana ia tersimpan.


Carrier IQ adalah program analisis bagi peranti bimbit yang mengiklankan kepada pembawa bahawa ia boleh mengukur prestasi dan pengalaman pengguna dengan kesan yang tidak dapat dilihat oleh pelanggan anda. "Eckhart menggunakan peranti HTC sendiri, mendapati bahawa program ini bukan sahaja merekod maklumat mengenai aktiviti aplikasi dan jangka hayat bateri tetapi juga mengetahui apabila pengguna menekan mana-mana kekunci pada telefon dan merekod mesej teks. Beliau berkata data itu dihantar kembali ke server Carrier IQ .

Ini seolah-olah bercanggah dengan kenyataan daripada Carrier IQ, yang dengan jelas berkata bahawa ia tidak merekodkan ketukan kekunci. Syarikat itu juga berkata ia tidak menyediakan alat pengesanan, memeriksa atau melaporkan kandungan komunikasi atau menyediakan data masa sebenar laporan kepada pelanggan.

Syarikat itu memberitahu pihak media bahawa program ini adalah bertujuan untuk mengumpul maklumat untuk meningkatkan pengalaman pengguna dengan mengumpulkan data mengenai panggilan yang menurun, kualiti isyarat dan lain-lain masalah.

Eckhart juga berkata terdapat bukti program di peranti Android dan BlackBerry; program ini tidak boleh dimatikan tanpa perakaran telefon, katanya. Penyelidik lain juga mendapati bahawa Carrier IQ juga berada di dalam peranti Apple.

Seorang profesor undang-undang yang ditemuramah menimbulkan kemungkinan bahawa perisian yang boleh melanggar undang-undang "wiretapping" persekutuan, yang membuat ia haram untuk memperoleh kandungan komunikasi tanpa persetujuan daripada pengguna. Paul Ohm, Jabatan Keadilan bekas pendakwa dan kini seorang profesor undang-undang di Universiti Colorado Law School, memberitahu pihak media bahawa beliau meramalkan akan ada tuntutan mahkamah tindakan kelas mengenai isu-isu privasi tidak lama lagi.

Ramai yang telah pun memohon saman terhadap CarrierIQ, termasuk:
  • Komanwel Massachusetts (jenayah dan sivil)
  • Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (jenayah)
  • Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan (awam)
  • Sprint Nextel (awam)
  • T-Mobile (awam)
  • Syarikat Payung JMLECS (jenayah dan sivil)
  • Hagens Berman, California, tindakan kelas (tidak diketahui)
 Mari kita lihat bagaimana


Kini anda boleh memuat turun aplikasi percuma yang akan memberitahu pengguna jika Carrier IQ berada di telefon bimbit anda. Klik Sini

Jika telefon mudah alih anda mempunyai Carrier IQ ini, adakah aplikasi ini membantu membuang? Tidak. Aplikasi ini adalah hanya memaklumkan kepada anda jika Carrier IQ berada di telefon anda. Ini kerana  perisian Carrier IQ amat bersepadu dengan firmware telefon bimbit, pengguna memerlukan mencapai peranti khas untuk menghapuskannya.



Kesan-kesan sampingan daripada proses ini mempunyai potensi untuk meletakkan pengguna berisiko terhadap jangkitan malware dan tidak layak untuk menerima update firmware pada masa akan datang. Jika anda pasti anda tahu apa yang anda lakukan dan ingin membuang perisian Carrier IQ dari telefon anda, terdapat beberapa panduan boleh didapati dalam internet.



2 ulasan

  1. dah check dah..tak de...
    sebab hp pun tak ada...hehe...

    thanks for the useful info..

  2. ROJAK says:

    mau atau tak mau terpaksa jugak guna hp

Catat Ulasan