You Are Here: Home - Haiwan Pelik - Jenahak Emas Dijual Dengan Harga RM 116,000


Pada setiap tahun hanya 4 ekor ikan Jenahak Emas dapat ditangkap di Teluk Bengal, laut India. Seorang nelayan di Chittagong berjaya menaikkan Jenahak Emas di teluk dan menjadi sensasi dengan hanya semalaman.

Seorang ahli perniagaan yang tidak dikenali dari Hong Kong telah membeli Jenahak Emas seberat 37 Kg dengan harga USD $ 38,000 (RM 116,000), untuk menikmati rasa isinya yang lazat. Jahangir Saudagar adalah orang yang menjual Jenahak Emas itu. 

Saudagar, yang bekerja di pasar ikan berhampiran Chittagong, telah membeli Jenahak Emas itu di satu lelongan daripada nelayan yang pulang dari Teluk Bengal, sebelum menjualnya semula kepada ahli peniagaan dari Hong Kong.

"Saya terus untuk membida sehingga orang lain berputus asa kerana saya tahu saya boleh menjual ikan ini pada harga yang tinggi," kata Saudagar. Beliau menewaskan sekurang-kurangnya 500 peniaga-peniaga lain.

Profesor
zoologi, Noman Siddiqui dari Akademi Perikanan Laut di Chittagong berkata warna keemasan Jenahak itu adalah penyebab harganya yang tinggi.


Tags: Haiwan Pelik

1 ulasan

  1. peace289 says:

    wat goreng berlada sedap nih..hak3

Catat Ulasan