You Are Here: Home - Melayu , Misteri , Sejarah - Misteri Melayu Bahagian 2: Keris Purba Melayu

The Star bertarikh 26 Sept 2003, keris purba 
yang ditemui di Okinawa,Jepun
THE STAR : By : Devid rajah, OKINAWA: An ancient blade of a keris found recently at the royal Enkakuji Temple grounds near the 15th century Shurijo Castle might unravel the ties the Malay world had with these southwestern islands of Japan. As the war-ravaged Enkakuji Temple was being restored, construction workers stumbled upon a protruding porcelain pot handle at a spot where offerings were made to the gods. The ensuing archaeological dig unearthed nine other items, including the wavy blade of a keris, foreign to this part of the world.

The blade measuring 22.1cm from the tip to hilt was found without the handle and sheath, as the wooden parts had been destroyed. According to the Okinawa Prefecture Archaeological Centre officials the blade was found buried along with other items, including a clay plate with carvings of a dragon shaped boat, a glazed pot, a gold-plated door hinge and a metal door skirting. The castle restoration work started in 1989 and the Shurijo Park was opened to public in 1992 while restoration work at the temple is still ongoing.


Prof Dr Kurayoshi Takara a historian from the University of The Ryukyus said the discovery had not been publicised much and is unknown to people outside Okinawa and Japan. He believes the discovery of the blade of a keris would spark international interest among historians and archaeologists to determine its origin. “I personally believe it could have been from Malacca because the Ryukyus Kingdom had started trading with Malacca in the 15th century,” said Prof Takara, who has been to Malaysia and Malacca to carry out research on the ancient ties the Kingdom of Ryukyus had with Southeast Asian kingdoms.


Sebilah keris purba yang dijumpai di sebuah kuil “Enkakuji Temple”di dasar laut Pulau Okinawa, Jepun masih lagi berkeadaan baik dan ianya tidah musnah dimamah usia dalam persekitaran air masin meskipun telah sekian lama terendam bahkan ribuan tahun lamanya di dasar laut! Ini menunjukkan bahawa keris tersebut bukan calang-calang keris jika dibandingkan dengan keris-keris biasa dan juga mencerminkan kehebatan pembuatnya.

Jika diteliti pada gambar diatas, tahulah kita bahawa keris tersebut adalah sebilah keris kebesaran seperti keris-keris yang digunakan semasa majlis pertabalan raja-raja di Negara kita! Bagaimana hanya melihat gambar keris diatas, sudah boleh mengatakan jenis keris tersebut? Untuk pengetahuan pembaca, keris untuk bertarung atau bertikam adalah berluk-tujuh, manakala keris berluk-sembilan adalah sebagai menunjukkan pangkat kebesaran seseorang. Selalunya, para pembesar dan juga sultan akan membawa dua bilah keris iaitu satu keris bertikam atau melindungi diri yang diselit di pinggang manakala satu lagi dibawa di tangan dengan penuh kehormatan mengiringi mereka.


** The keris is a weapon peculiar to the Malay Archipelago which encompasses Thailand’s Pattani region, Malaysia, Indonesia, the Philippines’ Mindanao region and certain parts of Cambodia. Historians believe the first keris was developed in 9th Century and perfected by 14th Century. In Aceh, the keris is call rencong and Sulawesi, badik. The keris is surrounded by mystery and there are tales of deaths being caused by simply thrusting the keris into a victim’s footprints. Sculptures of keris, dating back more than 400 years have been found in Central Java’s Chandi Borobudur where it is known as kujang.
Allah telah memberi mukjizat kepada Nabi Daud a.s menjadikan besi lebur ditanganya! Ini membolehkan baginda membuat baju besi dan senjata. Baginda juga mahir dengan teknik menggabungkan logam atau alloy kedalam campuran besi untuk menghsilkan besi yang teguh dan utuh. Teknik ini dinamakan teknik ‘orichalcum’ pada zaman sekarang. ‘Orichalcum’ merupakan istilah latin untuk peleburan logam (pencampuran pelbagai logam untuk menghasilkan logam yg sgt keras & utuh (contohnya alloy,krom dan sebagainya).Mengikut teknik terkini, campuran logam tersebut harus dibuat oleh ahli yang pakar dalam bidang kimia di mana juzuk-juzuk atau jenis-juzuk besi yang hendak dicampur mestilah sesuai. Jika tidak, besi yang dicampur itu akan rapuh , hancur dan tidak tahan lama.



Mengikut satu kajian – rujuk buku Prof.Arysio Santos (Amazon.com) - hanya di bumi Mala atau Tanah Jawi ini sahaja satu satunya tempat yang di kesan mengamalkan teknik orichalcum yang tertua dalam peradaban manusia .Ia wujud di kalangan bangsa misteri Mala ( The descendant of the mountain Tribe).Teknik orichalcum(lebur logam)memang milik bangsa misteri ini. Keris – keris hebat seperti Taming sari juga dipercayai dibuat melalui kaedah Orichalcum ini dan dikatakan ia juga mampu menyerap tenaga eletromagnetic di alam maya ini dan boleh menguatkan aura /bioelectricity pemilik keris tersebut. Inilah kehebatan keris melayu , selain design uniknya yang sangat simetri sehingga ada keris yang mampu berdiri sendiri dan tidak jatuh ke lantai jika diletakkan secara menegak!


Sekarang, mari kita merungkaikan lagi bangsa misteri ini di nusantara! Kenapa ukiran keris juga diabadikan di dinding candi Borobudur tersebut? (lihat anak panah gambar diatas). Candi Borobudur merupakan salah satu dari keajaiban dunia. Borobudur adalah nama sebuah candi Buddha yang terletak di Borobudur, Magelang, Jawa Tengah.


Kod-kod rahsia dan ukiran-ukiran dinding candi itu menceritakan tentang kehidupan mereka dan sudah tentu keris adalah sebahagian dari hidup bangsa mesteri ini! Jadi, siapakah bangsa itu? Apakah kaitannya ukiran keris di dinding candi Borobudur dengan penemuan keris purba yang ditemui berhampiran piramid di dasar laut Okinawa. Mengapa saya mengaitkannya…Anda semua tentu mampu membuat penilaian sendiri.

Mereka adalah bangsa pengembara misteri yang hebat! Mereka meninggalkan kod-kod rahsia sejarah yang menhubungkan dengan bangsa mereka nanti. Dulunya, bangsa misteri melayu ini adalah bangsa yang gagah berani, bangsa pelaut dan pelayar yang terbilang yang mampu membelah lautan dan samudera. Tanpa memiliki ketinggian ilmu mana mungkin mereka membina tamadun yang disegani di serata pelusuk dunia.

Kepada anda yang memerlukan penerangan yang lebih mengenai bangsa misteri ini sila ke sini


Tags: Melayu , Misteri , Sejarah

9 ulasan

  1. HAKMI says:

    alam melayu masih baru, tapi keris cuma panggilan senjata tersebut oleh bangsa melayu. Kalau mengikut bangsa lain kat dunia ni tu bukan keris tapi sejenis dagger, kat mesir ada, jepun ada, china ada,parsi ada, tanah keling ada,senang cerita kat belah timur dunia, western takde la

  2. MataBulat says:

    need to read the rest.. it is so entertaining. thxs..
    good job blogger.. i like ur blog~

  3. amgreatz says:

    terima kasih atas komen saudara hakmi...boleh terus membaca mengenai misteri keris atau dagger di serata pelusuk..http://www.geocities.com/javakeris/kerisology.htm

  4. torres says:

    woi len kali baca la petikan akhbar tu betul2..keris tu berasal daripada kerajaan melayu pada kurun ke 15 la..bukan beribu-ribu tahun dulu...

    jgn berlagak pandai la wei..wat laresearch dulu

  5. @torres, petikan akhbar itu memberitahu DIJUMPAI bukannya keris itu DIBUAT. Harap maklum

  6. Tanpa Nama says:

    HAKMI...dagger 2 istilah yg tentera british pakai untuk pisau pendek yg digunakan untk pertempuran jarak dekat...jepun xpanggil dagger bro..tp panggil SHAKU(pedang utama@panjang)TANTO (pedang simpanan@ pendek) xda istilah pisau dlm sejarah pedang jepun..uhuhu..

  7. Tanpa Nama says:

    Tanah keling? Nmpk sangat x ckup pengetahuan kan awak nie...itu adalah negara India....

  8. Tanpa Nama says:

    Alam melayu baru?salah tu...alam melayu tua sudah....sebenarnya masih banyak yg harus kita pelajari dari alam melayu yg terdahulu...negara2 lain berminat dengan bangsa kita kerana sejarahnya..namun kita yang tak menyedarinya.Thailand dan Britain dah lama menyedari kekuatan puak Melayu nih...namun Britai(penjajah)telah menyembunyikan banyak fakta sebenar tentang sumbangan Melayu pada dunia....Arkib kat British tuh simpan khazanah kita...khazanah yang tak ternilai...tapi British siap letak harga tinggi yang tak masuk akal jika kita inginkan khazanah tuh.

Catat Ulasan