You Are Here: Home - Fenomena Alam , Ganjil - Ganjil! Pesta Mandi Lumut


Alga hijau telah tersumbat hampir 7700 kilometer persegi (20,000 km persegi) Laut Kuning, kata pihak berkuasa China. Alga meliputi pantai adalah satu spesies plankton marin yang dikenali sebagai Enteromorpha prolifera, yang ditemui di air di seluruh dunia. Dalam keadaan yang sesuai, alga boleh tersebar ke dalam apa yang dipanggil percambahan makro alga, Steve Morton, seorang ahli biologi marin di  National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). 


Apa-apa percambahan besar-besaran memerlukan suhu air laut yang panas dan kaya dengan fosforus unsur-unsur dan nitrogen, yang terdapat dalam baja dan boleh dibawa ke pantai oleh aliran air. Walaupun alga tidak bertoksik, percambahan besar boleh membuat oksigen berkurang atau "zon mati" di dalam air dan meninggalkan bau yang tidak menyenangkan di pesisir pantai.


Bunga alga yang terdampar di pantai boleh mengeluarkan bau seperti telur busuk atau lebih teruk lagi. Bau ini adalah disebabkan oleh pelepasan gas metana dan sulfur semasa bunga mereput.

Seorang nelayan mengumpulkan alga untuk membuang ia dari air di Qingdao pada 6 Julai lalu.



0 ulasan

Catat Ulasan