You Are Here: Home - Pelik - Kegairahan Memasak Serangga


Shoichi Uchiyama percaya makan serangga bukan sahaja amat menyeronokan, tetapi juga dapat membuktikan kepentingan eksplorasi ruang dan kesejahteraaan umat manusia. Lebih daripada 120 orang yang hadir mendengar Uchiyama bercerita di Pusat komuniti di Tokyo, Nakano Ward.

"Serangga benar-benar menyeronokkan. Saya rasa semangat ini bermula dengan perasaan sayang saya untuk mengumpul serangga semasa kanak-kanak, "kata pengarang buku masakan Tanoshi Konchu Ryori (kegembiraan Memasak Serangga ). Caj sebanyak 1,500 yen (kira-kira $ 18) termasuk dua bola nasi yang disumbat dengan rama-rama sutera bersayap dan secawan teh sutera rama-rama.

'Tetamu istimewa' di atas pentas termasuk lipas Madagascar, belalang Taiwan dan cengkerik padang yang besar. Seorang peserta dipilih dari beberapa hadirin untuk memilih sampel larva Cengkerik. Seorang lelaki muda merasai sendiri dan mengisytiharkan dengan kuat "umai" (lazat)! Para penonton bersorak.

Snek yang dihidangkan bersama semut pokok hijau dalam puding soya, keropok nasi rama-rama sutera dan kek cacing. Pemilihan minuman tidak termasuk botol Mezcal dengan cacing di bahagian bawah, tetapi terdapat banyak teh sutera rama-rama di sekelilingnya.


"Ia agak memalukan untuk mengumpul serangga sendiri apabila anda dewasa. Anak-anak saya tidak lagi mahu melakukannya dengan saya, tetapi saya telah menemui beberapa orang kawan bersama menyertai saya. Ia seperti kembali pada zaman kanak-kanak kami, "kata Uchiyama.

Penduduk dunia dijangka berkembang dari semasa 6 bilion untuk percukaian bekalan makanan 9 bilion menjelang 2050. Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah bekerja di atas kertas dasar yang melihat memakan serangga sebagai pilihan yang berdaya maju untuk mengekalkan umat manusia.


"Saya tidak fikir kita akan kehabisan makanan bila-bila masa tidak lama lagi, tetapi melihat kepada keadaan jangka masa panjang, ia terbukti bahawa serangga mempunyai banyak nutrisi dan boleh dijadikan sebagai sumber makanan yang praktikal," kata Uchiyama. "Kebanyakan serangga boleh dihasilkan di dalam ruang yang kecil, mereka cepat membesar menjadi dewasa dan merupakan sumber protein yang baik."

Memakan serangga juga boleh memainkan peranan dalam penerokaan ruang manusia. Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) telah menyelidik kemasukan serangga dalam program pertanian ruang.

"Telur serangga yang sangat ringan dan begitu banyak amat mudah diambil ke atas pelayaran ruang. Kemudian mereka boleh dibiarkan berkembang untuk berkhidmat sebagai sumber makanan yang baik. Ulat sutera boleh memberi satu sumber protein yang baik untuk angkasawan pada masa hadapan yang tinggal untuk tempoh yang lama di Marikh, "nyata Uchiyama. Oleh itu, angkasawan masa depan boleh duduk untuk makanan kutu goreng dengan pesanan sampingan seperti lalat.


Uchiyama berkata kegemaran utamanya adalah cengkerik."Ia adalah terbaik untuk menangkap mereka apabila mereka keluar dari tanah dan melekatkan diri mereka pada pokok. Mereka lazat digoreng atau sebagai tempura. Baru-baru ini, menghisap rokok cengkerik sudah menjadi sangat popular, "katanya. "Saya juga gemar kepada belalang, terutamanya belalang raja. Mereka sukar ditangkap kerana mereka boleh melompat. Membuat anda merasa seperti pemburu yang sebenar. "


Tags: Pelik

1 ulasan

Catat Ulasan