You Are Here: Home - Informasi , London 2012 , Olympic London , Olympics 2012 , Sukan - 12 Fakta Menarik Tentang Sukan Olympic


Bendera Rasmi Olympic
Dicipta oleh Pierre de Coubertin pada tahun 1914, bendera Olympic mengandungi 5 saling cincin di atas latar belakang putih. Lima cincin melambangkan lima benua penting dan saling melambangkan persahabatan yang akan diperolehi daripada pertandingan antarabangsa ini. Cincin, dari kiri ke kanan, biru, kuning, hitam, hijau, dan merah. Warna-warna yang telah dipilih kerana sekurang-kurangnya salah satu darinya muncul pada bendera setiap negara di dunia. Bendera Olympic telah dikibarkan buat pertama kalinya semasa Sukan Olympic pada tahun 1920. 

Moto Olympic
Pada tahun 1921, Pierre de Coubertin, pengasas Sukan Olympic moden, meminjam frasa Latin dari kawannya, Father Henri Didon, untuk motto Olympic: Citius, Altius, Fortius ("lebih cepat, lebih tinggi, lebih kukuh").

Ikrar Olimpik
Pierre de Coubertin menulis ikrar bagi atlet untuk membacanya pada setiap Sukan Olympic. Sewaktu upacara pembukaan, seorang atlet membaca sumpah bagi pihak semua atlet. Ikrar Olympic menyatakan,

"Dengan nama semua pesaing, saya berjanji bahawa kita akan mengambil bahagian dalam Sukan Olympic, menghormati dan mematuhi peraturan yang mengawal mereka, dalam semangat kesukanan sebenar, untuk kemuliaan sukan dan penghormatan pasukan kami. "

Sebuah Bandar Raya, Tidak Negara
Apabila memilih lokasi untuk Sukan Olympic, IOC (International Olympic Committee) secara khusus memberikan penghormatan penganjuran kepada bandar berbanding sebuah negara.

Upacara Pembukaan Pertama
Upacara pembukaan pertama telah diadakan pada 1908 Sukan Olympic di London.

IOC Diplomat
Dalam usaha untuk membuat IOC sebuah organisasi bebas, ahli-ahli IOC tidak dianggap diplomat dari negara-negara mereka kepada IOC, tetapi diplomat dari IOC kepada negara masing-masing.

Api Olympic
Api Sukan Olympic yang pertama muncul adalah pada tahun 1928 di Amsterdam. Api Oliympic merupakan satu amalan yang diteruskan dari Sukan Olympic purba di Olympia (Greece) dimana api telah dinyalakan dan terus terbakar sehingga penutup Sukan Olympic.

Lagu Hymne Olympic
Lagu Hymne Olimpik dimainkan semasa Bendera Olympic dinaikkan, telah digubah oleh Spyros Samaras dan perkataan terkini Palamas Kostis. Lagu Hymne Olimpik pertama dimainkan di Sukan Olympic 1896 di Athens tetapi tidak diisytiharkan rasmi oleh IOC sehinggalah pada tahun 1957.

Pingat
Pingat-pingat Olympic direka oleh jawatankuasa penganjur bandar raya tuan rumah. Pingat setiap mestilah sekurang-kurangnya 3 mm tebal dan 60 mm diameter. Juga, emas dan pingat perak Olympic mesti dibuat daripada 92,5 peratus perak, dengan pingat emas yang dilindungi dalam 6 gram emas.

Pingat Emas Tulen
Pingat emas Olimpik terakhir yang dibuat sepenuhnya daripada emas telah dianugerahkan pada tahun 1912.

Siaran Televisyen
Sukan Berlin pada tahun 1936 adalah sukan pertama yang disiarkan melalui televisyen.

Atlet Wanita
Ia tidak dibenarkan sehingga pada tahun 1900 dimana wanita dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam Sukan Olympic.




1 ulasan

  1. Unknown says:

    info yg menarik.. thanks for the sharing...

    http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/08/iklan-raya-yang-bermakna.html

Catat Ulasan