You Are Here: Home - Dunia , Haiwan , Rekod Dunia - Pemburuan Buaya Terbesar Filipina



Seekor buaya jantan gergasi berukuran 21 kaki (6.4 meter) telah ditangkap hidup-hidup di tebing sungai di Bunawan, sebuah bandar di wilayah Agusan del Sur pada 03 September 2011. Buaya, seberat 1,075 kilogram, ini adalah yang terbesar ditangkap hidup di Filipina sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Pegawai-pegawai hidupan liar cuba untuk mengesahkan sama ada ia adalah tangkapan terbesar di dunia, kata Theresa Mundita Lim kerajaan Kawasan Perlindungan dan Biro Hidupan Liar.

Warga Filipina berkumpul di berhampiran buaya air masin yang ditangkap di bandar Bunawan wilayah Agusan Del Sur, selatan Filipina, pada 03 September 2011.

Menurut Datuk Bandar Cox Elorde, buaya ini akhirnya dapat ditangkap selepas diburu selama tiga minggu. Beliau juga meminta bantuan daripada pakar-pakar buaya di wilayah Palawan barat selepas mendengar saksi-saksi yang mendakwa bahawa seekor buaya gergasi telah membunuh kerbau bulan lepas dan juga disyaki telah menyerang seorang nelayan yang hilang pada bulan Julai.


Penduduk menggunakan tangan mereka untuk mengukur 21 kaki (6.4 meter) buaya air masin, yang disyaki telah menyerang beberapa orang. Buaya yang ditangkap pada petang Ahad mempunyai berat kira-kira 600 kg dan merupakan buaya terbesar yang ditangkap dalam negara setakat ini, menurut Penyelamat Hidupan Liar Palawan dan Pusat Pemuliharaan.








Buaya gergasi itu memusnahkan empat perangkap yang dipasang oleh pemburu selepas haiwan itu diumpan di sungai. Mereka kemudian menggunakan satu perangkap besi menggunakan kabel keluli, yang akhirnya berjaya menarik buaya itu. Kira-kira 100 orang terpaksa menarik buaya dari sungai ke tebing di mana kren digunakan untuk mengangkat ia ke dalam sebuah trak.


 Buaya air masin gergasi yang beratnya lebih daripada satu tan telah ditangkap di bandar terpencil Filipina selepas serangan ke atas manusia dan ternakan semasa banjir kilat, kata seorang pegawai hidupan liar. Reptilia ini mungkin telah memakan seorang petani yang hilang pada Julai lalu, bersama-sama dengan beberapa kerbau air di selatan bandar Bunawan, kata pemburu buaya Rollie Sumiller.
 
Buaya ini disyaki membunuh seorang gadis berusia 12 tahun pada tahun 2009 serta ternakan dan seorang petani yang hilang pada Julai lalu 2011.
Pekan Bunawan dalam perancangan untuk membina sebuah taman eko-pelancongan bagi spesies haiwan yang ditemui di Agusan, sebuah kawasan kira-kira 515 batu (830 kilometer) tenggara Manila. Buaya itu akan diletakkan di dalam sangkar berpagar di kawasan ini. Elorde berkata buaya itu akan menjadi bintang terbesar taman eko-pelancongan itu. Penduduk Bunawan gembira kerana buaya yang berbahaya itu sekarang akan menjadi aset pelancongan kepada bandar mereka.

Buaya air masin berenang di dalam kolam yang cetek di dalam sangkar sementara di kampung terpencil consuelo, di bandar Bunawan.



Buaya terbesar yang pernah ditangkap di Teluk Pakedai / Mangkang di Kalimantan Barat.






5 ulasan

  1. humangaihh...besonye buaya..huhu

  2. huhuu~~ hri tu , kt Indon , lgi besar Buaya nyaa , tpi ni Besar gk :D

  3. wahh ini mecahkan rekor sekali saya baru liat buaya seperti itu..

Catat Ulasan