You Are Here: Home - Dunia , Semasa - Yue Yue Digilis 2 Kali Disahkan Mati


GUANGZHOU - Yue Yue, Budak perempuan berusia 2 tahun yang telah dilanggar oleh dua kenderaan minggu lepas dan diabaikan oleh pejalan kaki, meninggal dunia di hospital pada hari Jumaat. Beliau meninggal dunia akibat kegagalan otak di Hospital Besar Perintah Guangzhou Tentera di wilayah Guangdong China Selatan, kata doktor.

Kematiannya telah mencetuskan gelombang kesedihan di seluruh negara, kejadian itu telah diikuti dekat oleh orang-orang yang bimbang tentang kekurangan moral yang seolah-olah dari dalaman masyarakat Cina. Kes Yue Yue, yang telah menimbulkan perhatian dan perbincangan yang hangat di seluruh negara, dan telah menjadi jauh lebih daripada kemalangan jalan raya. Pengulas dan orang ramai telah menggambarkan apa yang hilang dalam moral masyarakat.

Sebagai rakaman menyayat hati dari kamera pengawasan menunjukkan, 18 orang yang hanya berlalu di tempat kemalangan di pasar perkakasan di Foshan, wilayah Guangdong, telah mengabaikan budak itu. Tujuh minit selepas kenderaan yang pertama menggilis ke atas budak perempuan itu, seorang pemungut kain buruk berusia 57 tahun itu mengecam dan menemui ibu bapa.



Orang ramai telah mencurahkan kemarahan pada pejalan kaki yang acuh tak acuh dan memuji wanita yang cuba untuk menyelamatkan beliau sebagai satu-satunya yang menunjukkan perasaan berperikemanusiaan. Kedua-dua budak dan keluarga budak itu telah ditawarkan derma.

Insiden itu sekali lagi telah dibangkitkan kemungkinan undang-undang terhadap orang-orang yang enggan untuk membantu orang lain dalam bahaya di tempat kejadian kemalangan.

Ramai yang berkata sistem melindungi orang-orang yang membantu orang lain dalam bahaya perlu diperkukuhkan, selepas aturan mahkamah kontroversi dalam beberapa kes-kes di mana penyelamat telah didakwa kerana menyebabkan kemalangan.

Pengulas juga telah menunjukkan kecuaian ibu bapa Yue Yue dan penjagaan ibu bapa kepada kanak-kanak kecil yang tidak mencukupi.

Media juga telah diteliti bagi laporan negatif kemalangan itu, yang dianggap sebagai sebahagian memegang tunjang awam daripada membantu orang lain dalam bahaya.

Sebagai tanda perubahan, beberapa hari yang lalu telah menyaksikan banyak berita tentang kes-kes orang-orang yang membantu orang lain dalam bahaya. Satu kumpulan yang berpangkalan di Guangzhou-media telah menyeru masyarakat untuk "mengatakan tidak kepada sikap acuh tak acuh dan menyedarkan kasih sejati."

Pihak berkuasa wilayah Guangdong menganjurkan tiga pusingan perbincangan panel oleh orang-orang dari pelbagai bidang untuk membantu orang yang memerlukan.

Wang Yang, Parti setiausaha Guangdong, menggesa di mesyuarat jawatankuasa Parti wilayah bahawa "dengan penyertaan orang awam, sistem, keadaan dan persekitaran sosial diwujudkan untuk menggalakkan kebaikan dan menghukum yang jahat."

"Usaha-usaha harus dibuat untuk mengangkat moral seluruh masyarakat dan perasaan hati semua orang dan untuk mengelakkan perkara-perkara yang serupa daripada berlaku lagi."


Tags: Dunia , Semasa

2 ulasan

  1. Tanpa Nama says:

    Dah mati budah tu baru nak bising.

  2. Tanpa Nama says:

    Memang tak ada kesedaran dlm masyarakat di china tu.tak mcm negara lain.nampak sangat sistem rang undang2 yg sangat lemah.

Catat Ulasan