You Are Here: Home - Dunia , Misteri , Semasa - Bola Logam Angkasa Jatuh Di Langit Namibia



Sebiji bola logam yang besar jatuh dari langit ke kawasan padang rumput pedalaman Namibia, yang menyebabkan pihak berkuasa bingung lalu menghubungi NASA dan agensi angkasa Eropah.

Bola berongga dengan lilitan berukuran 1.1 meter telah ditemui berhampiran sebuah kampung di utara negara itu kira-kira 750 kilometer dari ibu kota Windhoek, menurut Pengarah Polis Forensik, Paul Ludik.

Penduduk tempatan telah mendengar beberapa letupan kecil beberapa hari sebelumnya, katanya. Dengan diameter 35 sentimeter, bola logam yang mempunyai permukaan yang kasar dan kelihatan terdiri daripada dua bahagian yang dikimpal bersama-sama. Ia dibuat daripada logam aloi yang dengan beratnya kira-kira 6 kilogram, kata Ludik.

Ia ditemui 18 meter dari tempat pendaratan. Mempunyai satu lubang berukuran 33 sentimeter dalam dan 3.8 meter lebar. Beberapa bola seperti itu telah jatuh di beberapa kawasan seperti di Afrika Selatan, Australia dan Amerika Latin dalam tempoh dua puluh tahun yang lalu.

Sfera itu ditemui pertengahan November, tetapi pihak berkuasa mula-mula melakukan ujian sebelum mengumumkan yang mencari. Timbalan Inspektor Polis, Jeneral Vilho Hifindaka menyimpulkan sfera itu tidak menimbulkan apa-apa bahaya. "Ia bukan bahan letupan malah berongga, tetapi kita terpaksa menyiasat dahulu semua ini," katanya.


Tags: Dunia , Misteri , Semasa

1 ulasan

  1. ROJAK says:

    siapala main lambung2 bola logam ni hehe

Catat Ulasan